joi, 8 ianuarie 2015

Filmul ”If I stay” review

Cum poti lua decizii de viata si moarte la doar 17 ani? Mia, o violoncelista extrem de talentata, traieste cea mai grea zi din viata ei (ultima, posibil): masina in care se afla alaturi de parintii si fratele ei mai mic este strivita de un camion, iar ea este singura supravietuitoare. Partial supravietuitoare, ca sa fiu mai clara: desi inima inca-i bate, este prinsa intr-o coma profunda. La scurt timp afla ca este doar alegerea sa ce drum sa urmeze: sa se trezeasca sau sa puna un ultim punct.

Cartea este scrisa din perspectiva subiectiva. Cum a cui? A Miei. Stiu, parca am zis ca e in coma profunda si ca nu dau spoilere aici. Ghici ce, asa e. Don’soara are o experienta extracorporala: dupa accident isi vede trupul intins pe zapada, urmareste paramedicii, se plimba pe coridoarele spitalului, alea alea. Povestea este presarata din plin cu flashback-uri, ceea ce, cred eu, ii da un plus de ceva, o face mai interesanta. Apartine categoriei Young Adult si, desi nu este o capodopera a genului, este OK. Am citit eu destule din ramura asta, iar ‘Daca as ramane’ face parte din jumatatea care nu ma face sa strang pe cineva de gat (cealalta parte este aia cu domnite la ananghie care se indragosesc de bad boysi si sufera din dragoste si vaaai viata e grea).

Eu am citit prima data acest roman acum 4 ani, dar l-am recitit luna aceasta. Stiu ca atunci m-a zguduit putin, mi-a dat niste lucruri la care sa ma gandesc. Nu a mai avut acelasi efect asupra mea si acum, poate pentru ca stiam deja ce si cum, poate pentru ca m-am maturizat si vreau putin mai mult de la o carte. Recunosc, este putin cam cliseica: fata plain si indragosteste de chitaristul mama-mama, popular si tot tacamul si nu se considera destul de buna pentru el, DAR Mia este mai mult de prototipul clasic de adolescenta YA inamorata, are mai multa dimensiune si adancime. E un personaj

3D, na. In plus, nu acesta este subiectul principal al cartii, deci trecem peste. Imi place faptul ca se valorifica sentimentele personajelor si ca se incearca sa se ajunga la corasonul cititorului. Eu am fost prinsa in capcana de cateva ori, I’m guilty as charged. Cui as recomanda ‘Daca as ramane’? Celor care vor o lectura usoara, adolescentilor, in special. Cred ca dupa o varsta nu te mai atrage genul asta de roman.

De asemenea, avem si o ecranizare care mie mi se pare bunuta. Nu e dezastru, nu e cea mai woo-hoo. Sunt sigura ca ati vazut pe facebook fetite de 12 ani care distribuie imagini si citate preluate de aici :

I think the bigger thing is people’s goodness. Are they naturally good and turned bad by stuff like racism or are they naturally bad and needto work hard not to be?

Uneori, în viaţă, faci alegeri, iar alteori le face viaţa pentru tine.

Înteleg acum că este uşor să mori. Să trăiesti este greu.